Antalya Havalimanı’nda Alçak Seviye Rüzgar Kırılımı Uyarı Sistemi açıldı.

tarafından gönderildi
09 Şubat 2019 Cumartesi
DÜNYADA sadece sayılı  havalimanınlarında bulunan ve Türkiye’de ilki Antalya Havalimanı’nda kurulan Alçak Seviye Rüzgar Kırılımı Uyarı Sistemi’nin açılışı, Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay ve üç bakanın katılımıyla yapıldı. Uyarı sistemi, 100 kilometre yarıçaplı kapsama alanındaki yağışlı hava kütlelerini ve rüzgâr hareketlerini tespit ederek, gerekli önemleri alma imkanı tanıyor.
Meteoroloji Genel Müdürlüğü’nün, Türkiye’de ilk olarak Antalya Havalimanı’nda kurulan Alçak Seviye Rüzgar Kırılımı Uyarı Sistemi’nin açılışı, Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay, Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu, Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, Antalya Valisi Münir Karaloğlu, Ak Parti Antalya milletvekilleri, Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı Menderes Türel ve çok sayıda üst düzey yöneticinin katılımıyla yapıldı.
MGM GENEL MÜDÜRÜ VOLKAN MUTLU COŞKUN:
Tören anında bir konuşma yapan Meteoroloji Genel Müdürü Volkan Mutlu Coşkun da hava olaylarının hayatın her alanında etkili olduğunu söyleyerek “teknoloji ilerledikçe, dünya geliştikçe meteorolojik ürün ve hizmetlere duyulan ihtiyaç da giderek artmaktadır. Bu durum meteoroloji alanında çalışanlar için bir avantajdır. Ancak bu avantajdan yararlanabilmek için sürekli yenilikler ve gelişmeler ortaya koymak gerekmektedir” dedi.
Rüzgar Kırılımı Uyarı Sistemi; Almanya’da Münih ve Frankfurt, Amerika’da Dallas, Japonya’da Tokyo gibi sayılı büyük havalimanlarında kullanılmaktadır. Ancak Antalya havalimanına kurduğumuz sistem Radar ve Lidarın bir arada kullanılması açısından teknolojinin geldiği son noktadır. Türkiye’de kurulan bu sistemle Fransa, Singapur, Norveç ve Vietnam’da da aynı teknolojiye geçiş çalışmaları başlamıştır. Sistemin sürekli ve verimli olarak işletilmesi ve kullanıcılar tarafından ürünlerin yorumlanarak gerekli uyarıların üretilmesinin sağlanması da büyük önem taşımaktadır. Bu sebeple Meteoroloji Genel Müdürlüğü olarak, bu tür sistemlerin işletme ve bakım eğitimleri ile kullanıcı eğitimlerine büyük önem vermekteyiz” dedi.
Genel Müdür Coşkun konuşmasını “bu sistemin ülkemize kazandırılmasında emeği geçen personelimize, projede görev alan çok değerli mesai arkadaşlarıma, Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğümüze, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğümüze, Türk Hava Yollarına, Antalya Havalimanı İşletmecisi TAV Grubuna, Alman ve Japon üretici firmalara ve yüklenici Elite firmasına teşekkür ediyorum” diyerek tamamladı.
DIŞİŞLERİ BAKANI MEVLÜT ÇAVUŞOĞLU: 
Alçak Rüzgar Kırılımı Uyarı Sistemi ile Türkiye’de bir ilkin gerçekleştirildiğini ifade eden Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu, konuşmasında “Hayati ve kritik derecede önemli olan bir sistemin açılışını yapıyoruz. Bu sistem esasen tüm dünyada var. Dünyada bakıyoruz 6-7 tane bugüne kadar şehirde sistemler var. Bugün burada sistemi anlatmaya kalksam Ulaştırma Bakanımız var, meteorolojiden bahsetsem Tarım ve Orman Bakanımız var. ‘Dışişleri Bakanı olarak sen niye kürsüye çıktın?’ derseniz; havada en sık uçan insanlardan biri olarak bu açılış beni de ilgilendiriyor. Antalyalı olarak Türkiye’de ilk defa bu hizmetin Antalya’da kurulması tabi ki de bizi mutlu ediyor. Antalya Havalimanı, 2026’da inşallah dünyanın en büyük havalimanı olacak. Birçok havalimanımızda bu sistem kurulacak. Uçuş güvenliği sivil havacılık da riskin en aza indirilmesi çok önemlidir. Antalya’da da gördük doğaya karşı mücadele vermek bazen imkansızdır. Ama tedbirler de almamız gerekiyor. Rabbim biz insanlara akıl vermiş. İnsanoğlu teknoloji ve bilim geliştikçe Her şeyin çaresini bulmaya çalışıyor” dedi.
Dünyanın her yerinde teknolojilerin geliştiğini kaydeden Çavuşoğlu, sivil havacılıkta da Türkiye’nin dünyayla yarışır hale geldiğini belirterek “Ben inanıyorum ki, önümüzdeki süreçte sivil havacılıkta da teknolojiler geliştirecektir. Güvendiğimiz kaptanlar ve kabin görevlileri var. Rahat yolculuk için her şeyi yapıyorlar. Bir de görünmeyen kahramanlar var ben onlara teşekkür etmek istiyorum. Buradan hepsine selamlarımı gönderiyorum. Meteoroloji çalışanları vardı. Çocukluğumuzda meteorolojiye sitem ederken hava durumu tahminleri tutmazdı. Ama şimdi hava tahminleri tutuyor ve tedbirlerimizi alıyoruz” ifadelerini kullandı.
ULAŞTIRMA VE ALT YAPI BAKANI MEHMET  CAHİT TURHAN 
Ulaştırma ve Alt Yapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan tören sırasında yaptığı konuşmada, Antalya Havalimanında tabiat kaynaklı risklerin önlenmesi için toplandıklarını ifade etti.
Küresel ticaretin yüzde 35’inin e-ticaretinin yüzde 90’ının hava yoluyla sağlandığını kaydeden Bakan Turhan şöyle konuştu: “Gelişmiş pazarlarla gelişmekte olan pazarlar arasında uçuş rotaları üzerinde bulunuyoruz. Pek çok açıdan olduğu gibi hava yolu açısında da dikkat çekici bir üstünlüğe sahibiz. Hava yolu ulaşımın en başından beri stratejik alan olarak yaklaştık ve yaklaşmaya devam ediyoruz. Bugün ülkemiz dünyanın en büyük küresel merkezleri haline geldi. Yolcu sayısını 210 milyona çıkarırken, kapasiteyi 450 milyona yükselttik. Sektörde istihdam edilen kişi sayısı 205 bini buldu. Sektörün cirosu 110 milyar TL’ye çıktı. Ülkemizin hava yolu ulaşımında geldiği noktayı gösterme açısından İstanbul Havalimanı’nı göz önünde bulundurmuş olacağız. Türk Hava Yolları 52 bin çalışanıyla bilinirlikte 2’nci sırada. İstanbul Havalimanı dünya sivil havacılığın kalbi olma haline geldi. Bu tabloyla ne kadar övünsek azdır.”
HAVACILIK SEKTÖRÜNÜN CİROSU 25 MİLYAR DOLAR
Uyarı sisteminin uçuş emniyetine büyük katkı sağlayacağını belirten Fuat Oktay, son 16 yılda her alanda AK Parti iktidarları döneminde büyük gelişmeler kat edildiğini, havacılıkta kat edilen mesafe ile özellikle gurur duyduklarını açıkladı. AK Parti iktidarları döneminde, yurt dışı uçuş noktasının 60’dan 316’ya yükseldiğini anlatan Fuat Oktay, “Geldiğimiz bu seviye ile yurt dışı destinasyon sayısında dünyada birinci sıradayız. 16 yılda havalimanı sayısını 22’den 56’ya çıkardık. Toplam uçak sayımız 2002’de 150’lerdeydi. Şimdi ise 500’ün üzerine çıktı. Havacılık sektörünün cirosu 2,2 milyar dolardan 25 milyar dolar seviyesine yükseldi” dedi.
2022’DE ÜÇÜNCÜ HAVALİMANI
Antalya Havalimanı’nın yolcu trafiğinin 16 yılda 3 kat arttığını dile getiren Oktay, “2003 yılında 10 milyon 371 bin olan yolcu trafiği, geçen yıl 31 milyon 566 bine ulaşmıştır. 2018 yılı Antalya’ya gelen turist sayısı 12,4 milyondur. Gazipaşa Havalimanı’ndan sonra şimdi Antalya’ya üçüncü bir havalimanı, Batı Antalya Havalimanı’nın yapımı için çalışmalara başladık. Havalimanının inşallah 2022 yılına kadar tamamlayıp, hizmete sunmayı hedefliyoruz” dedi.
100 KİLOMETRE YARIÇAPI KAPSIYOR
Antalya’da son afette ortaya çıkan zararları telafi etmek, olası benzer zararların önüne geçmek için gereken çalışmaların yürütüldüğünü anlatan Fuat Oktay, Alçak Seviye Rüzgar Kırılımı Uyarı Sistemi’nin de bu yönde yapılan teknolojik altyapı çalışmalarına bir örnek olduğunu kaydetti. Uyarı sistemi sayesinde 100 kilometre yarıçaplı kapsama alanındaki yağışlı hava kütlelerini ve rüzgâr hareketlerini tespit ederek gerekli önemleri almaya imkân tanındığını söyleyen Oktay, “Havacılık sektörünün faaliyetlerini olumsuz etkileyen ve uçuş emniyeti açısından risk oluşturan tehlikelerden birisi, uçakların iniş ve kalkışları esnasında karşılaştıkları ani rüzgar kırılımlarıdır. Yani özellikle kara ve deniz etkileşimi sebebiyle havalimanlarında alçak seviye rüzgar değişimleri yaşanabilmektedir” diye konuştu.
Oktay, Antalya Havalimanı’nın ani rüzgar değişimlerine açık olması ve yoğun uçuş trafiği olması sebebiyle Meteoroloji Genel Müdürlüğü’nün bu uyarı sistemini ilk olarak Antalya Havalimanı’na yapılmasını kararlaştırdığını dile getirdi. Sistemden elde edilen sonuçlara ve sistem performansına göre, ihtiyaç duyulan diğer havalimanlarına da yaygınlaştırılmasının mümkün olacağını belirten Oktay, “Dünyada da sayılı havalimanlarında bulunan sistemin uçuş emniyetine ve havacılık sektörümüze önemli katkı sağlayacağına inanıyorum” dedi.
BAKAN PAKDEMİRLİ, 20 YIL ÖNCEKİ ÖLÜMDEN DÖNÜŞÜNÜ ÖRNEK VERDİ
Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli, havacılık sektörü ve özellikle uçuş güvenliği açısından yağmur, kar, fırtına, dolu, kuvvetli rüzgar, yoğun sis gibi meteorolojik olaylara karşı sistemin büyük önem taşıdığını belirtti. Pakdemirli, sistemin önemini 20 yıl önce Ankara Esenboğa Havalimanı’nda yaşadıkları ve ölümden döndükleri bir olayı örnek vererek özetledi. Pakdemirli, “Yaklaşık 20 sene önce 4 kişilik bir uçakla Esenboğa Havalimanı’na yaklaşırken, son yaklaşmada uçak 2 pilotun iradesi dışında tamamen terse döndü. Biz direksiyon, devriye kumandası hepsini verdik, ama Rabbim yardım etti, tekrar uçağı düz konuma getirmeyi başardık ve indik. Çok rahatlıkla ölebilirdik. Bu tarz meteorolojik gelişmiş gözlem istasyonlarının bulunması son derece önemli” dedi.
Meteorolojinin yaptığı uyarıları vatandaşların dikkate alması yönünde de uyarıda bulunan Bakan Pakdemirli, afetlerde zarar gören TARSİM dışında kalan çiftçiler için ödemelerin de önümüzdeki günlerde valilik aracılığıyla yapılmaya başlanacağını açıkladı.
‘ÜÇ KITANIN ORTASINDA KİLİT DURUMDAYIZ’
Sistemin Antalya Havalimanı’nda tabiat kaynaklı bazı risklerin önüne geçmeyi amaçladığını belirten Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan ise bugün tüm dünyada hava ulaşımının en popüler ulaşım türü olduğunu, yolcu ve kargo taşımacılığının devamlı büyüdüğünü kaydetti. Geçen yıl dünyada 4,3 milyar insanın 38 milyon uçakla yolculuk yaptığını belirten Turhan, “Küresel ticaretin yüzde 35’i ve ticaretin yüzde 90’ı havayoluyla sağlandı. Havacılık faaliyetleri bugün dünyada sadece ulusal, bölgesel değil, küresel gelişme ve kalkınmanın da en büyük unsurlarından biri. Ülkemiz de çok şükür oldukça avantajlı. Üç kıtanın ortasında kilit ülke durumundayız” diye konuştu.
YOLCU SAYISI 210 MİLYONA YÜKSELDİ
Bugün ülkemizin dünyanın en büyük küresel transit merkezlerinden biri haline geldiğini belirten Turhan, “Yolcu sayısı 210 milyona çıkarken kapasite hedefimizi de 450 milyona yükselttik. Sektörde 205 bin istihdam, ciro da 11 kat artarak 111 milyar TL’ye çıktı. THY 52 bin çalışanıyla dünyanın en çok tercih edilen markası ve bilinirlikte dünyada ikinci sırada ve birinciliğe doğru ilerliyor. Milletimizin zafer abidesi İstanbul Havalimanı ise dünya sivil havacılık siteminin kalbi olma yolunda” dedi.
DÜNYADA 6-7 HAVALİMANINDA VAR
Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu ise bu sistemin Tokyo’dan Almanya Frankfurt’ta dünyada 6-7 havalimanında kurulduğunu söyledi. En çok uçan insanlardan biri olarak sistemin kendisini de yakından ilgilendirdiğini belirten Çavuşoğlu, “Bir Antalyalı olarak da Türkiye’de ilk defa bu sistemin kurulması beni mutlu ediyor. Önümüzdeki dönemde İstanbul Havalimanı olmak üzere birçok havalimanında kurulacak. Bugün uçaklardaki sistemler hangi bulut tehlikeli, hangisi tehlikesiz, nerede hava boşluğu var veya yok tespit edebiliyor. Rüzgarın şiddetini de tespit ediyor. Ama özellikle kalkarken veya inerken rüzgar kırılımını uçaklardan tespit etmek kolay olmuyor ve o yüzden sistem bize büyük bir yeniliği sunuyor” diye konuştu.
HAVALİMANINDA DAHA GÜVENLİ TRAFİK
Çavuşoğlu, “Antalya Havalimanı kent ekonomisinin başat sektörü, turizm için olmazsa olmazı, şahdamarıdır. Antalya’ya gelen turistin yüzde 98’i Antalya ve Gazipaşa havalimanları aracılığıyla gelir. Geçen yıl 200 bine yakın uçak iniş kalkış, 25 milyonu yabancı, 33 milyonluk yolcu hareketi oluşmuş. Antalya Havalimanı’ndan bahsederken büyük bir ekonomiden bahsediyoruz ve 15 gün önce Antalya ve havalimanını da içine alan hortum olayında da gördük ki; bu ve benzeri yatırımlara havalimanı ve Antalya’nın ihtiyacı vardır. Bu yatırım, havalimanı trafiğinin daha güvenli yapılmasını sağlayacaktır” dedi.
100 KİLOMETRE ÇAPINDA BİLGİ VERECEK
Alçak Seviye Rüzgar Kırılımı Uyarı Sistemi, pilotların tehlikeli bölgelerden kaçınmaları ve uçuş güvenliği sağlıyor. Açılış programında sistemle ilgili bilgi veren Meteoroloji Genel Müdürü Volkan Coşkun, sistemin yaklaşık 100 kilometre çapındaki yağış hava kütleleri ve rüzgar hareketlerini tespit edebildiğini, ayrıca radarın tespit edemediği 20 kilometrelik alanda kapalı havalarda lazer ışınlarıyla rüzgar hareketlerini tespit edebildiğini söyledi.
Kaynak: Yazılı Basın

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir